Staden Mahagonnys uppgång och fall – opera av Bertolt Brecht & Kurt Weill, Norrlandsoperan, Umeå

maha_mb-7362    maha_mb-8675

Regi, scenografi och kostymdesign Carina Reich och Bogdan Szyber.

I ökenstaden Mahagonny blir allt plötsligt tillåtet och invånarna förlorar sig i konsumtion och njutning. Mat, spel, våld och sex varvas i ett plastigt överflöd. Förbered dig på en lika omskakande som oförglömlig operaupplevelse!

Vad händer med oss i ett individualistiskt samhälle? Vad händer när köpkraften blir den främsta drivkraften? De frågorna är centrala när scenkonstnärerna och regissörerna Carina Reich och Bogdan Szyber i höst iscensätter Bertolt Brechts och Kurt Weills svindlande satiriska opera Staden Mahagonnys uppgång och fall, som hade urpremiär i Leipzig 1930.

I rollerna ser vi bland annat Lars Cleveman, en av Sveriges mest efterfrågade tenorer, liksom Susanna Levonen och Fredrik Zetterström, som båda medverkade i fjolårets bejublade uppsättning av Rigoletto. NorrlandsOperans Symfoniorkester leds av dirigenten Damian Iorio. Trots att det har gått 86 år sedan premiären är verket högaktuellt.

– Staden Mahagonnys uppgång och fall sätter fingret på konsumismen och skildrar ett politiskt klimat där samhället är individualiserat och sakfrågorna är de viktiga. Det är en drifternas anarki där medborgarna till slut förvandlas till clowner på crack, förklarar Reich och Szyber, som gjorde succé med Alban Bergs Wozzeck på NorrlandsOperan för fem år sedan.
HANDLING
I den amerikanska ökenstaden Mahagonny kretsar livet kring njutning och så länge du kan betala för den har du en plats i samhället. En orkan hotar att förgöra staden, men den viker undan och allt blir tillåtet. Invånarna förlorar sig i konsumtion och egoism.

– I mångt och mycket liknar det dagens samhälle, där tillvaron i flera avseenden blivit disneyfierat, som ett gigantiskt nöjesfält, säger Bogdan Szyber som tillsammans med Carina Reich speglar Las Vegas-samhället i framför allt den andra akten. Den första akten är mer avskalad och nära Bertolt Brechts idé om verfremdung – ett förhållningssätt till gestaltningen som syftar till att få åskådaren att fokusera på karaktärernas handlingar och ord, snarare än att identifiera sig med rollerna.

Förbered dig på en lika omskakande som oförglömlig operaupplevelse.

PREMIÄR 6 OKTOBER.
Föreställningen är 2 tim 50 min lång, inkl paus 30 min. Den sjungs och textas på svenska.

FAKTA 

Staden Mahagonnys uppgång och fall (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny)
Musik: Kurt Weill
Libretto: Bertolt Brecht
Svensk översättning: Linda Mallik 

KONSTNÄRLIGT TEAM:
Dirigent: Damian Iorio
Regi, scenografi, kostymdesign: Carina ReichBogdan Szyber
Ljusdesign: Ronald Salas        
Videodesign: MURKAnnie TådneCarl-Jonathan SzyberUna Boskovic
Maskdesign: Janina Rolfart
Koreograf: Disa Krossness
Kompletterande scenografi: Sara Torsson Szyber

MEDVERKANDE

Lars Cleveman – Jim Mahoney
Susanna Levonen – Leokadja Begbick
Sanna Gibbs – Jenny Hill
Fredrik Zetterström – Treenighets-Moses
Jonas Durán – Fatty, Prokuristen
Fredrik Af Klint – Jack O´Brien/ Tobby Higgins
Kosma Ranuer – Sparbössan Bill
Michael Schmidberger – Alaskawolf Joe

NorrlandsOperans kör
NorrlandsOperans Symfoniorkester 

Presentatör: Björn Granath (projektion)

Foto: Mats Bäcker

Recommend

Kommentarer inaktiverade.