SvD / Stina Oscarson / September 2022
2024-04-04Rebell med akademin som scen / Danstidningen 3-2022.pdf
2024-04-04”Fool’s Errand: an Alchemical Sonata” – premiere at Konträr Stockholm April 4th 2024
2024-02-04”Fool’s errand: an alchemical Sonata” combines visual, sound and performance art into a collectively transformative ritual – about artistic freedom, academic fantasies and the poetics of failure, all in a uniquely embodied sensory performance.
It’s a seven-part, exactly seventy-minute stage hybrid at the intersection of traditional alchemical refinement process and a psychosensory performance trip; bathed in the hypnotic sounds of drone music. ’Fool’s errand’ emerges from the power struggle between those who own the issue of academisation of artistic practice, its language and relevance to the freelance field and those who challenge this hegemony. It strives for an incorporation of the personally private into the socially universal and builds on a personal trauma that has managed to create an exceptional cultural debate. It explores the abuse of power, the primacy of interpretation, ’freedom’ in the arts inside and outside the academy, and failure as an opportunity for personal and social transformation.
The very definition of (scientific, social, artistic etc ) research is literally Knowledge Production.
What Knowledge does a painting, a dance piece, a carpet fabric ACTUALLY Produce?
This inherently unanswerable question forms the project’s essential starting point for a dialogue between the work, the audience and the responsible creators. In ’Fool’s Errand’, both the audience and the participants devour artistic knowledge production, literally. ”Fool’s Errand: an Alchemical Sonata” is an exorcism, a visual, sound and performing arts test of the exploring artistic body, both figuratively and here and now physically.
-Script, direction, stage design, live action Bogdan Szyber
-Composer, live action Daniel M Karlsson
-Lighting design, live action Maja Lindström
-Exhibition & communication design Gabriella Roos Redemo & Frank Torsson
-Aesthetic witnesses Carina Reich & Erik V Berg
-Premiere/vernissage at Konträr Stockholm 4 April, 9 performances until 21 April 2024
Preliminary TECHNICAL RIDER Fool’s Errand- an Alchemical Sonata
Night Journey / Nattlig Resa, 30-31 augusti, 1 september, Stockholm Fringe samt 27, 28, 29 okt, Världsarvsdagarna, Karlskrona
2023-07-05Night Journey / Nattlig Resa, 30, 31 aug,1 sept, Stockholm Fringe, Stockholm
Plats: Skeppsbrokajen (mitt emot Slottet), Båt Voulez-vous
27, 28, 29 okt, Världsarvsdagarna, Karlskrona
Plats: Marinmuseums kaj, Båt Fyrskär
Night Journey / Nattvakten är en poetisk sound-trip på en sightseeingbåt, frammanande vattnets lockelser och mörker, där publiken tas med på en inre resa – vad betyder det att vara levande – vad kan det betyda att vara död…
Poeten och arkitekten Björner Torssons poetiska berättelse är en odyssé i vattnets symbolik. Texten sänds på både svenska och engelska, inläst av skådespelarna Krister Henriksson (SWE) och Linda Marlowe (GB).
Verket är skapat av Carina Reich och Bogdan Szyber, i samarbete med Peder Bjurman. Soundscape av David Österberg. Ljussättning av Ronald Salas. Konstruktion av Hamilton & Serrander. Båtvärdar C Reich & B Szyber.
Båtresan varar i ca 50 minuter.
Trekaffe i Gullaskruv – en lekfull dystopi, 11-13 augusti, Folkets Hus, Gullaskruv, Glasriket
2023-07-05Trekaffe i Gullaskruv – en lekfull dystopi, 11, 12, 13 augusti, kl. 15.00.
Plats: Folkets Hus, Lenhovdavägen 52, Gullaskruv
Ett verk skapat ur ett personligt förhållande till brukssamhället Gullaskruv, i relation till dess historia och personer som nu bor och verkar på platsen.
Verket är skapat av Carina Reich samarbete med konstnären Markus Emilsson och genomförs med stöd av Kulturrådet och Gullaskruvs Folketshusförening.
Läs mer på https://www.trekaffe.se/
Bogdan Szyber handleder regissörer i Norrlandsoperans workshop ”Dynamoopera”
2023-03-02Reich + Szyber handleder modestudenter på Beckmans designhögskola
2022-11-28En tre veckor lång process utmynnande i en plats-specifik visning 24/11. Modeklass 2a årskursen, materialexperiment-kurs.
https://www.mynewsdesk.com/se/beckmans_designhogskola/news/material-elements-2022-458080
Bogdan Szyber intervjuas om sitt doktorandprojekt
2022-11-22Bogdan Szyber är en välkänd scen- och performancekonstnär som doktorerade vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH), men blev underkänd under själva disputationen. Två år har gått sedan dess. Kritiserar han konstnärlig forskning för mycket? Programledare är Catta Neuding och Katarina O’Nils Franke.
”Dömde ut forskningen – priset blev högt” ┃ Stina Oscarson intervjuar Bogdan Szyber i SvD
2022-09-09Bogdan Szyber_Stina Oscarson_SvD – Länk till artikeln!
Reich+Szyber iscensätter ”Hoffmanns äventyr” på Norrlandsoperan med premiär 29 oktober 2022
2021-08-23Reich + Szyber står för regi, scenografi & kostym.
Konstnärligt team: ljusdesign Ronald Salas, videodesign Annie Tådne & koreografi Sara Ribbenstedt.
Dirigent: Henrik Schaefer.
Torbjørn Gulbrandsøy som Hoffmann, Denise Beck som Olympia/Antonia/Stella/Giulietta, Amie Foon som Musan/Nicklausse och – Fredrik Zetterström i Alla De Onda Rollerna – Lindorf/Coppelius/Dr Miracle/Dappertutto.
Kulturreportaget i P1 ”Konstnärlig forskning – för vem?”
2021-05-11Våren 2020 inträffade något ytterst ovanligt i högskolans värld: en doktorsavhandling blev underkänd. Att doktoranden var just Bogdan Szyber – sedan decennier en högt ansedd scenkonstnär – gjorde inte saken mindre uppseendeväckande. Inte heller att den typ av forskning det gällde här är relativt ny och fortfarande omstridd. Eller, för delen, att Szybers avhandling är en kritik av just detta slags forskning – som den själv är ett exempel på.
Konstnärlig forskning har funnits som begrepp i högskolelagen sedan 1992. Men det var först 2006 som de första avhandlingarna på konstnärlig grund lades fram i Sverige. Utanför de invigdas skara undrar många fortfarande vad det är för något.
Vad innebär det att forska konstnärligt? Och varför underkändes Bogdan Szyber? Kulturredaktionens Mårten Arndtzén söker svaren i detta reportage.
Vi leder ”Performance och live art som praktik” – en fristående kurs på Stockholms Konstnärliga Högskola VT 2021
2021-01-07Det är här en kurs för dig som vill utforska och utveckla din förmåga att genom din konstnärliga praktik uttrycka dig konstnärligt inom performance och live art. Kursledare är Carina Reich och Bogdan Szyber.
Inom kursen fördjupar du dig både praktiskt och teoretiskt i performance och live art, utifrån din konstnärliga praktik.
Du arbetar praktiskt med processen att utveckla en idé till ett performance-konstverk. Du får också möjlighet att fördjupa din teoretiska förståelse för performancekonstens historia, kontext och möjligheter.
I samband med det kommer du också att göra egna eller kollektiva processanalyser. Du dokumenterar också dina reflektioner över ditt projektarbete och använder dessa för att identifiera områden du vill utforska för en framtida konstnärlig utveckling.
Beroende på din konstnärliga praktik, kan du använda olika områden och media som arbetsmaterial, till exempel visuell konst, litteratur, teater, poesi, musik, dans, installationskonst, body art, samt video, film och internet.
Kontaktperson:
Om du har frågor om kursen, mejla Camilla Damkjaer, lektor vid institutionen för scenkonst: camilla.damkjaer@uniarts.se
-
Läs mer om utbildningen
Kursen går på halvfart under hela terminen. Undervisningen består av workshoppar, föreläsningar och seminarier samt eget arbete under handledning.
Praktiska moment äger rum på SKH och dessa kommer att vara koncentrerade på ett antal hel- och halvdagar under terminen. Övriga delar av kursen sker på distans i form av digitala föreläsningar, seminarier och uppföljning, samt självstudier.
Bogdan Szyber i paneldebatt om konstens akademisering, 15 oktober, Kulturhuset, Stockholm
2020-09-27Bogdan Szyber i panelen på ’Artistic Research in the Firing Line’, Lunds Universitet, 24 september
2020-09-22Livlig kulturdebatt i och med den icke godkända doktorsavhandlingen av den konstnären-forskaren Bogdan Szyber
2020-08-20Konstforskaren drev med egna institutionen – fick underkänt – Sydsvenskan
https://www.expressen.se/kultur/underkand-avhandling-gar-till-historien-/
https://www.expressen.se/kultur/ide/det-var-konstnarer-som-fallde-szyber/
https://www.expressen.se/kultur/humanistisk-forskning-ar-inte-naturvetenskap/
https://www.expressen.se/kultur/betygsnamnden-kunde-inte-tygla-sina-maktambitioner/
https://www.expressen.se/kultur/bondesons-ide-ar-bisarr-och-olaglig/
https://www.expressen.se/kultur/bra-konst-behover-ingen-vetenskaplig-forklaring/
https://www.dn.se/kultur-noje/kritiserade-konstnarlig-forskning-fick-avhandling-underkand/?
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/8mr682/bogdan-szyber-och-konsten-att-forska
https://www.sydsvenskan.se/2020-07-04/konstforskaren-drev-med-egna-institutionen-fick-underkant
https://fib.se/for-en-folkets-kultur/kamp-om-konsten-szyber-diskad/
Underkänd avhandling ledde till bråk på konstskola – DN.SE
Bogdan Szybers doktorsavhandling torpederad av betygsnämnden – För första gången har en konstnärlig avhandling underkänts
2020-06-30Bogdan Szybers konstnärliga forskningsprojekt (doktorsavhandling) är nu publicerat!
2020-04-17Bogdan Szyber, doktorand i scenkost, har publicerat Fauxthentication – Art, Academia & Authorship (or the site-specifics of the Academic Artist). Det dokumenterade konstnärliga forskningsprojektet finns att ta del av i databasen DiVA. Det finns även publicerat i Research Catalogue.
Bogdan Szybers disputation livestreamas
När: 15 maj 2020 kl 14.00– ca 18.00
Var: Stockholms konstnärliga högskola (SKH). Disputationen kommer att livestreamas. Mer information och direktlänk: livestreamad disputation
Opponent
Barbara Browning
Betygsnämnd
Kai Johnsen, Julian Klein, Michelle Teran
Huvudhandledare
André Lepecki
Handledare
Nina Bondeson
Ordförande vid disputationen
Johanna Garpe
Stockholms konstnärliga högskola (SKH) utbildar och forskar inom cirkus, dans, danspedagogik, film, media, opera, scenkonst och skådespeleri.
Konst som motstånd – ett konstnärssamtal med Catharina Bergil, 14/10 2019, Stora teatern, Göteborg
2019-10-10Ship of Fools – beställningsverk av Göteborgs Stadsteater; premiär 26 april 2019
2018-10-17http://www.stadsteatern.goteborg.se/pa-scen/2018-2019/ship-of-fools/
En tragikomisk dystopi om världens undergång som ett sceniskt ljudverk av Carina Reich och Bogdan Szyber.
I en ljudstudio iscensätter fem foley-artists allt från ekologisk kollaps, planeters förstörelse, galghumorns fysiologi och skräpmatens resa genom mag-tarmkanalen. De utgår från fabeln om Narrskeppet – dårarnas skuta, med en döv, full och förvirrad kapten och en besättning av panikslagna dårar som driver mot förgängelsen.
Ljuden skapas med bland annat gammaldags vindmaskiner, stjälkselleri och brustabletter. Minnen av krig, utplåning, HC Andersens sagor och Godzillas räddande av världen återberättas i 4-kanals stereoljud.
För manus, regi, scenografi och kostym står den spännande konstnärsduon Carina Reich och Bogdan Szyber, som länge arbetat ihop med olika hybridformer inom scen- och bildkonsten, i Sverige och internationellt.
Foto Ines Sebalj
MoAR – Museum of Artistic Research – Bogdan Szybers 80 % forskningsseminarium
2018-09-11Bogdan Szyber, doktorand i scenkonst, håller sitt 80 % forskningsseminarium den 27 september med ett pop up museum, MoAR – Museum of Artistic Research, i Barockhallen på Historiska museet. Vernissage hålls 26 september kl. 17.00.
27 september kl. 13.00 börjar forskningsseminariet med en guidad rundtur av MoARs samlingar och fortsätter sedan med ett samtal mellan doktorand Bogdan Szyber och professor Lotten Gustafsson Reinius, Stockholms universitet; f.d. museichef Etnografiska museet, Stockholm.
Pop up museum, MoAR – Museum of Artistic Research, är öppet för allmänheten i Barockhallen till och med söndagen den 7 oktober.
MoAR är den första grupputställningen av konstnärlig forskning, representerande cirka 10 % av alla konstnärliga forskare som offentligt har försvarat en doktorsavhandling i Sverige, tillika täckande alla discipliner från filmanimation över modedesign till koreografi.
Medverkande/Konstnärliga forskare:
Jeoung-Ah Kim, Andreas Nobel, Maja Gunn, Birgitta Nordström, Mårten Medbo, Linda Worbin, Nils Claesson, Mara Lee, Åsa Unander-Scharin, Kim Hedås, John-Paul Zaccarini, Janna Holmstedt, tina carlsson, Andreas Gedin, Sandra Kopljar
Museichef, Museum of Artistic Research: Bogdan Szyber
Utställningscurator: Erik Berg
Redaktör & museiguide: Marianna Feher
Essäist: Fil dr Anna Laine
Samtalspartner/Opponent: Professor Lotten Gustafsson Reinius, Stockholms universitet; f.d. museichef Etnografiska museet, Stockholm
http://historiska.se/kalendarium/2018/09/26/moar-museum-of-artistic-research/
http://www.uniarts.se/aktuellt/evenemang/evenemang-ht-2018/bogdan-80-seminarium
Vår installation ”…and it’s gone – De Försvunna Ögonblickens Arkiv”, Scenkonstmuseet, blir Bästa museiutställningen 2017!
2018-04-18”…and it’s gone – De Försvunna Ögonblickens Arkiv”, Scenkonstmuseet, nominerat för den bästa museiutställningen 2017
2018-02-28”…and it’s gone” är en av tre nominerade; Riksförbundet Sveriges museer kommer att offentliggöra vinnaren i april 2018.
…and it’s gone – De Försvunna Ögonblickens Arkiv som omslag för Nordic Theatre Studies
2017-12-30Bogdan Szybers 50% forskningsseminarium, under SKH-byggnaden Linnégatan – i ett av Garnisonens underjordiska betongrum, ”Blå 210”.
2017-06-01Omvandlingen av konstnärlig forsknings-konst och dito teori till kringprodukter
En institutionaliserad kritik
”That Howard Hawks made so many good movies without actually having a theory of moviemaking was a strong sign that he must really have a fantastic theory of the movies, if he would only tell you.”
/ Adam Gopnik, The New Yorker, January 12, 2015
Temat för mitt forskningsprojekt är arbetskraftens ekonomi inom konstnärlig forskning, ett fält av akademiserade konstnärliga verksamheter upphöjda och giltiggjorda inom högre och högre hierarkier av Den Högre Utbildningsindustrin, en del av Kunskapsekonomin.
Denna ekonomi, eller marknad, inom internationella nätverk av (gravt politiserad) högskoleindustri, kommer av nödvändighet att producera dess egen form av konstnärlig forskningskonst samt dito konstnärlig forskningsteori.
Jag kallar dessa två produkter Edu-art och Edu-theory; Edu en förkortning av Education.
- Vilka konstnärliga artefakter produceras inom vår konstnärliga forsknings miljö?
- För vilka ändamål?
- Vad särskiljer Edu-art från konst härstammande från utanför akademin?
- Vilka är dess egenskaper i förhållande till ekonomin, arbetet, produktionsprocesserna, publiken, dess spridning, dokumentation och arkivering?
I detta offentliga seminarium fortsätter jag min undersökning av denna högre utbildningsmarknad, den här gången genom att köpa den immateriella äganderätten av konstproduktion i sig.
På kvällen den 7 juni kommer Yvette Hammond, kompositör, musiker och konstnär från Los Angeles att framträda med ”Grounding” – en konsert under SKH-byggnaden på Linnégatan – i ett av Garnisonens underjordiska betongrum, ”Blå 210”.
Jag har köpt Yvettes tjänster online och kommer att iscensätta konserten enligt hennes önskemål.
Opponent: Sinziana Ravini.
Datum
onsdag 7 jun, 18:00 – 21:00
Plats
Stockholms konstnärliga högskola, Linnégatan 87. Samling i foajén.
Du kommer att bli guidad ner till ett rum under skolbyggnaden.
• 18:00 – 19:00 Konsert
Yvette Hammond, musik & sång
David Österberg, soundscape & elektronik
Szyberspace Visuals (Carl-Jonathan Szyber), projektioner & mapping
• 19:00 – 19:30 Tilltugg & dryck
• 19:30 – 21:00 Audio-visuell föreläsning av doktoranden/Opponentens respons till doktorandens postulat/Öppet samtal med de medverkande i seminariet
Seminariet ges på engelska.
Carina Reich presenterar sitt doktorandprojekt på ”Talking, thinking, dancing”, Dance4 International Centre for Choreography, Nottingham, UK
2017-06-01ARTISTIC DOCTORATES IN EUROPE
Talking, thinking, dancing
Tues 6th @ 5.00pm – Wed 7th @ 5.00pm
Dance4 international Centre for Choreography
2 Dakeyne Street, Nottingham, UK. NG3 2AR
Please join us for this two-day event bringing artists, researchers and producers together to think and discuss the past, present and future of Practice as Research degrees. A place to experience practice, discuss doctoral research processes and explore how knowledge creation through artistic practices could lead the future of the dance and choreographic field.
Wednesday 7 June, 9am – 4.45pm
· Carina Reich (SE) is a stage director and performer, and currently a PhD candidate in performative and mediated practices at Stockholm University of the Arts. She will expose the working processes leading to performance and the research process itself by re-staging The absent becoming present – a staged seminar that foregrounds different voices within the collaborative process of a devised performance.
The event will be punctuated by conversations and interviews by Vida Midgelow (Middlesex University), Jane Bacon (Chichester University), Camilla Damkjaer (Stockholm University of the Arts), Leena Rouhiainen (University of the Arts Helsinki), Paul Russ (Dance4) and guests.
This is the first event to present research from the Artistic Doctorates in Europe (ADiE) programme and will share findings of the first phase of the project.
—————————————————————————————————-
ADiE is a partnership between University of the Arts Helsinki, Zodiak and Kiasma (FI), Weld and Stockholm University of the Arts (SE) and Dance4, Chichester University and Middlesex University (UK), funded by Erasmus+.
Bogdan Szyber presenterar sitt forskningsprojekt ”Fauxthentication” på New York University/Tisch School for The arts, 8e mars 2017, 18:30-19:30
2017-03-04FAUXTHENTICATION ART, RESEARCH, FRAUD, AND AUTHENTICITY IN NEOLIBERAL ACADEMIA
https://tisch.nyu.edu/performance-studies/events/bogdan-szyber
…and it’s gone – Reich & Szyber’s tolkning av ett Scenkonstmuseum
2016-12-04Det omöjliga i ett Scenkonstmuseum
…and it’s gone! är ny utställning av Carina Reich & Bogdan Szyber som öppnar samtidigt som Scenkonstmuseet den 11 februari. Precis som namnet antyder, tolkar utställningen …and it’s gone! det omöjliga i att helt bevara och därmed ställa ut själva scenkonsten. För när allt kommer omkring finns ju bara minnet av upplevelsen kvar. Hela scenkonstens varande ligger i det flyktiga, ogripbara, det försvunna.
FAUXTHENTICATION, en presentation av ett intersektionellt konstnärligt forskningsprojekt av och med doktorand Bogdan Szyber
2016-04-25Genom sin mångåriga bakgrund som regissör och scenkonstnär utför doktoranden en tvärdisciplinär undersökning av tre fält:
- Akademin
- Det globaliserade digitala proletariatet
- Institutionell kritik
Med hjälp av teater som en metafor och dramaturgi som en metod, syftar han att analysera kontaktytor mellan konkurrens och betoning av akademisk excellens, ledande till fusk och bedrägeri på alla nivåer inom forskning och den högre utbildningsindustrin, drivna i sin tur av den digitala världens proletariat. Studien inkorporerar diskurser om klass, kön och den globala digitala ekonomin.
När: 2 maj klockan 9.30-13, inklusive en 30 minuters paus med förfriskningar.
Var: Stockholms Konstnärliga Högskola, Linnégatan 87, rum L502, 5 trappor.
Seminariet är på engelska
Fri entré, ingen förbokning.
Uppsättning av ”MAHAGONNY”, Norrlandsoperan, 6 oktober 2016
2016-03-14’Mahagonny’ av B. Brecht & K. Weill.
Reich + Szyber står för regi, scenografi & kostym.
Oh show us the way to the next whisky bar…
Sverigepremiär av ’Hämndens Anatomi’, Klarabiografen, Kulturhuset, Stockholm
2015-10-20Premiär 22 oktober, 19:00 samt ytterligare en visning 23 oktober, samma tid.
En samproduktion med STOFF (Stockholm Fringe Festival).
Båda visningarna följs av panelsamtal!
MEDVERKANDE:
Torsdag 22 okt:
Sofia Jeppsson (dr i praktisk filosofi, Stockholms Universitet)
Torkild Thanem (professor i organisationsteori, Stockholms Universitet)
Helle Klein (präst och chefredaktör för Dagens Arbete)
Fredag 23 okt:
Gunnar Bohman (universitetslektor vid Stockholms Universitet, leg. psykolog och psykoterapeut)
Annika Borg (präst, teologie doktor och skribent)
Don Kulick (professor i antropologi vid Uppsala Universitet)
Moderator båda samtalen: Cecilia Garme
http://kulturhusetstadsteatern.se/Film/Evenemang/2015/Hamndens-anatomi/
Vår meta-dokumentär ”Hämndens Anatomi” antagen på DocuWest International Film Festival
2015-08-31Världspremiär på SIE Film Center i Denver, Colorado, söndag den 13/9, kl 12:00.
Bogdan Szyber co-curator för Unconditional Love, Chelsea College of Arts, London 30 april-1 maj
2015-03-27Bogdan Szyber är en av curatorerna för Unconditional Love – en konferens om konstnärlig forskning i anslutning till årsmötet för Society for Artistic Research.
Han kommer även att, tillsammans med hunden Teddy, framföra en pastisch på Joseph Beuys’ performance från 1965: How to explain art to a dead hare.
”Unconditional Love will take the participants from on-site research into how caring and attention is expressed in the practice of artistic research. We will explore open access, auditing, peer-reviewing and critique, and the tug of war between science, magic and art on the issue of love.”// ur SAR newsletter February 2015
Bogdan Szyber, verksam inom performance och site-specifik konst samt doktorand på SKH, är en av curatorerna för Unconditional Love, vårens möte inom Society for Artistic Research (SAR). Unconditional Love arrangeras av Chelsea College of Arts i London 30 april-1 maj. 2 maj håller SAR sitt årsmöte.
Superman’s Girlfriend, Lois Lane Vol 1 #101 May, 1970. Cover Artist: Curt Swan. Writer: Leo Dorfman. Penciler: Irv Novick. Inker: Mike Esposito.
Szybers eget konferensbidrag heter Rose-tinted spectacle syndrome or How to explain unconditional love to a living dog med två svenska medhjälpare:
- Tom Stone, magiker som har arbetat med forskning vid Choice Blindness Lab på Lunds universitet
- Malena Ivarsson, lektor i psykologi vid Södertörns högskola, som kommer att berätta vad som händer med oss i förälskelsefasen när vi är helt uppslukade av en annan varelse, när våra hjärnor är fyllda av en mer eller mindre giftig mix av väldigt speciella signalsubstanser
För konferensens program, vg se http://www.societyforartisticresearch.org/fileadmin/autoren/pdf/unconditional_love.pdf
Carina Reichs 30 % -seminarium: Just my imagination II
2015-03-27Carina Reich presenterar en del av sitt pågående doktorandprojekt.The absence becoming present – idéers förvaltning och förverkligande inom kollaborativa kreativa processer – Dansens hus Lilla scen 31/3 – 1/4 kl 19:00, samt i ett samtal med opponent Rasmus Ölme 13 april kl 15.00-16.30, Stockholms Dramatiska Högskola.
Den performativa delen av seminariet på Dansens Hus, iscensätts som en interaktiv dialog, av den kollaborativa processens olika röster. Dessa röster är hämtade dels från Reichs egna erfarenheter av samskapade verk, dels från röster och kommentarer från arbetsprocessen och framförandet av Just my imagination I, som presenterades på Stockholms konstnärliga högskola i oktober 2014, samt dialoger och samtal med kollegor, kring iscensättning och framförandet av forskningsprocessen i sig.
Den andra delen av seminariet på Stockholms dramatiska högskola är en kort presentation av doktorandprojektets sceniska delar, med ett efterföljande samtal med Rasmus Ölme kring seminariets praktiska iscensättning och tematik. Därefter är ordet fritt för vidare frågor och kommentarer.
I projektet The absence becoming present, undersöks hur idéer och koncept initieras, förvaltas och omförhandlas, i den kollektiva arbetsprocessens olika delar och faser, samt hur de deltagande personernas yrkesroller i detta samskapande upplevs och ageras. De olika delarnas vikt och funktion i samskapad kreativ process, prövas genom att eliminera del för del av de ingredienser, som skapar ett sceniskt verks helhet.
I den första delen av detta projekt inbjöds Dag Andersson, David Tallroth och Pär Ulander, för att under en månads tid arbeta fram en sånglig performance, byggd på musikstycket Just my imagination, en av gruppen The Temptationsstörsta hits. Detta utfördes med konceptet, att eliminera huvudstämman och därmed melodislingan med sitt narrativ. Vad framträder i stället, när blicken förflyttas från den förgrund vi vanligtvis fokuserar på, till den bakgrund som ger relief och djup till en helhet?
Deltagare:
Sandra Medina
Cecilia Roos
Film – Ia Greiff
Ljus – Ronald Hessman
Ljud – Niclas Lindgren
Reich + Szyber är doktorander vid Stockholm University of the Arts
2014-09-01http://www.uniarts.se/aktuellt/nyheter/doktorander-pa-plats
Carina Reich påbörjade sin doktorandanställning i oktober 2013 och forskar på det personliga narrativet inom kollaborativa arbetsprocesser. Läs mer om hennes projekt här: http://www.uniarts.se/forskning/aktuella-forskningsprojekt/scen-och-media/det-personliga-narrativets-anvandning-inom-devised-theatre
Bogdan Szyber påbörjade sin doktorandanställning i september 2014 och forskar på hur sociala och mass-medier, och närmast deras inneboende mekanismer och logik, bildar En Scen, som idag är en del av ett paradigmskifte i hur och var vi skapar och kommer att skapa scenkonst. Läs mer om hans projekt här: DEN VIRALA SCENEN svensk sammanfattning
Nordwind Festivalen, Berlin, 14-17/8 2014
2014-08-15Performance lecture at Eden11 i Pankow/Berlin:
”Wherever you go, there you are” or Things That Happen To The Avant Garde As They Grow Old
Carina Reich & Bogdan Szyber share their innermost secrets from 30 years of collaborative work: the why, where, what and how of the unreasonable.
Shanghai calling 2014
2014-05-165 dagars kurs inom performance art practices; Högskolan för Scen och Musik, Gbg Universitet
2013-11-285 dagars kurs i performance art practice; Brest Academiska Teater, Belarus
2013-09-13Performance Maraton; 26 augusti – 6 september, Stockholms Dramatiska Högskola
2013-08-263 veckors kurs i Site-specificity inom koncept & komposition; Stockholms Dramatiska Högskola
2013-05-27En undersökning av det plats-specifika som utgångspunkt i skapande av film och scenkonst.
En 3-veckors kurs för film- och teaterregissörer, skådespelar- och mimskådespelarstudenter. Den valda platsen för processen var Rosengården på Historiska Museet i Stockholm. Allt arbete, både filmer samt live aktionerna skulle skapas utifrån detta specifika rum. En annan förutsättning för arbetet var att processen i möjligaste mån skulle struktureras ur ett ickehierarkiskt perspektiv i de fyra grupper som var involverade i projektet.
STRWRS NOT THIS IS – premiär 4 maj, Stockholms Dramatiska Högskola
2013-04-092013 års avgångsklass från Mimskådespelareprogrammet, Stockholms dramatiska högskola, har tillsammans med iscensättarparet Reich + Szyber satt samman en stundom vokal totalresa.
Denna uppsättning har en trefaldig utgångspunkt: att arbeta med en välkänd klassisk berättelse; att göra ett fördjupat karaktärsarbete och slutligen, att göra något fantastiskt och gränslöst, och lite musikal och familjedrama, och kanske lite realistisk teater, samt film.
Ett sällan skådat bläddrande mellan genrer presenteras i denna metaföreställning där rymden utgör gemensam plattform och där allt är förannonserat, beskrivet och efterkommenterat – när publiken tar plats tar de nio avgångsstudenterna vid i ett både ock, istället för ett antingen.
Svensk opera bland de bästa i Europa
2013-03-15Reich + Szybers iscensättning av Alban Bergs Wozzeck på NorrlandsOperan i oktober 2011 har valts ut till programmet The Best of European Opera. Programmet och TV–filmatiseringen av uppsättningen som är producerad av Ditte Feuk på SVT sänds den 16 mars i SVT2 klockan 19 : 20.
The Best of European Opera väljer ut säsongens höjdpunkter från både små och stora operahus. Syftet är att visa publiken ett smakprov från de bästa uppsättningarna och bredden på de europeiska scenerna. Programmet är ett samarbete med European Broadcasting Union och sänds över hela Europa. NorrlandsOperans uppsättning av Wozzeck har i programmet fått sällskap av bland annat Il Trittico från Royal Opera House i London och Den Norske Operas uppsättning av La Bohême.
Tragedi, sjuk humor och samhällskritik
Reich + Szyber har regisserat Wozzeck, men även stått för scenografi och kostym. Operan beskriver de som en tragedi där alla karaktärer går mot sin oundvikliga undergång och död, men också som en uppsättning full av sjuk humor och samhällskritik.
Horkarlsmynt och organiserat tiggeri – Om massmediala konstskandaler
2013-02-15Paneldebatt under konstmässan Supermarket, fredagen 15/2 kl. 17-18.30, Studio 3 Plan 3, Kulturhuset
Varför skapar vissa konstverk skandal? Påverkar skandalen innehållet och budskapet i konsten eller är det så att själva skandalen är konstverket? Kan konstnären styra över detta och vad har media för ansvar i skapandet av skandalen?
I höstas trädde copywritern Karl Fredrik Mattsson fram som upphovsmannen bakom de omtalade ”Horkarlsmynten”.
En månad tidigare genom förde Carina Reich och Bodgan Szyber konstprojektet ”Tiggarlördag” på Drottninggatan i Stockholm city. Horkarlsmynten och Tiggarlördag fick media att rasa och väckte många arga röster – de blev massmediala konstskandaler.
I anslutning till samtalet visas filmen ”Kungaexperimentet” som berättar hur Mattsson gick till väga för att skapa horkarlsmynten. Filmen har aldrig tidigare visats för allmänheten.
I panelen: Karl Fredrik Mattsson (”hobbykonstnär”/copywriter), Carina Reich och Bogdan Szyber (konstnärer), Martin Wicklin (journalist). Moderator: Mia Laurén (skribent).
Tid: 90 min
Inspirationsföreläsning på Musikhögskolans Musik- och medieproduktionsutbildning, måndag 4 februari 2013.
2013-02-04Föreläsning på Operahögskolans kurs ”Stora scenens språk”, onsdag 30 januari 2013.
2013-01-29Föreläsning på Vetenskapsrådets symposium om konstnärlig forskning 2012
2012-11-29Vi deltar i Vetenskapsrådets symposium om konstnärlig forskning med en kort föreläsning betitlad Ett Tredelat Don.
Datum: fredagen 2012-11-30
Tid: 09:30-17:00
Platsen: Reaktorhallen, Drottning Kristinas väg 51, Stockholm
Arrangör: Vetenskapsrådet, i samarbete med KTH
Den konstnärliga forskningen fokuserar på gestaltande processer och verksamheter och resultatet redovisas oftast i både gestaltande och skriftlig form. Men vad innebär denna definition i praktiken? Vilka likheter och skillnader finns jämfört med andra forskningskulturer? Vilka svårigheter brottas den konstnärliga forskningen med? Vilka framsteg har den gjort hittills? Och vilka luckor inom forskningsvärlden kan den bidra till att fylla?
Symposiet undersöker konstnärlig forskning utifrån sex centrala teman:
Koncept, kontext, experiment, metod, anspråk/utsaga och utvärdering.
Moderator under dagen är professor Ole Lützow-Holm, ledamot i Kommittén för konstnärlig forskning ochkonstnärligt utvecklingsarbete.
Medverkande forskare/konstnärer är: Otto Von Busch, Carina Reich och Bogdan Szyber, Ann-Sofi Sidén, Stefan Östersjö och Nguyen Thanh Thuy samt Sten Sandell.
Vad ger jag till dig – en 14dgr workshop om skapandets villkor i Belgrad, Serbien
2012-10-19WORKSHOP
Reich+Szyber leder en 2 veckors workshop producerad av Bitef, Svenska Institutet och Svenska ambassaden i Belgrad, mellan 22 oktober – 3 november 2012.
What do I give to You – Conversation, reflection and integration A interdisciplinary workshop for creative professionals in Belgrade, Serbia.
TIGGARLÖRDAG – en aktion längs Drottningatan, mellan Rosenbad och Sergels torg; en del i Stockholm Fringe Fest. 25 augusti 2012 kl. 11:00-15:00
2012-08-25Den 1 juli startade vi ett fiktivt företag kallat Persondesign.
”Wozzeck” på TV2
2012-03-30Uppsättningen av Alban Bergs opera Wozzeck, iscensatt under hösten 2011 på Norrlandsoperan av Carina Reich & Bogdan Szyber, sänds på lördag 31 mars, kl 20:00, på TV2.
http://svt.se/2.170874/1.2753564/v_13
”Stitch & Bitch” på Folkoperans Opera Showroom
2012-03-30Operahögskolans studenter från kursen Extended Opera medverkar i Opera Showroom på Folkoperan, den 30 mars 2012 kl 22.30, med verket ”Stitch & Bitch”. Handledning av Bogdan Szyber, Carina Reich & pianisten Lotta Larsson.