Staden Mahagonnys uppgång och fall – opera av Bertolt Brecht & Kurt Weill, Norrlandsoperan, Umeå

2016-11-02

   

Regi, scenografi och kostymdesign Carina Reich och Bogdan Szyber.

I ökenstaden Mahagonny blir allt plötsligt tillåtet och invånarna förlorar sig i konsumtion och njutning. Mat, spel, våld och sex varvas i ett plastigt överflöd. Förbered dig på en lika omskakande som oförglömlig operaupplevelse!

Vad händer med oss i ett individualistiskt samhälle? Vad händer när köpkraften blir den främsta drivkraften? De frågorna är centrala när scenkonstnärerna och regissörerna Carina Reich och Bogdan Szyber i höst iscensätter Bertolt Brechts och Kurt Weills svindlande satiriska opera Staden Mahagonnys uppgång och fall, som hade urpremiär i Leipzig 1930.

I rollerna ser vi bland annat Lars Cleveman, en av Sveriges mest efterfrågade tenorer, liksom Susanna Levonen och Fredrik Zetterström, som båda medverkade i fjolårets bejublade uppsättning av Rigoletto. NorrlandsOperans Symfoniorkester leds av dirigenten Damian Iorio. Trots att det har gått 86 år sedan premiären är verket högaktuellt.

– Staden Mahagonnys uppgång och fall sätter fingret på konsumismen och skildrar ett politiskt klimat där samhället är individualiserat och sakfrågorna är de viktiga. Det är en drifternas anarki där medborgarna till slut förvandlas till clowner på crack, förklarar Reich och Szyber, som gjorde succé med Alban Bergs Wozzeck på NorrlandsOperan för fem år sedan.
HANDLING
I den amerikanska ökenstaden Mahagonny kretsar livet kring njutning och så länge du kan betala för den har du en plats i samhället. En orkan hotar att förgöra staden, men den viker undan och allt blir tillåtet. Invånarna förlorar sig i konsumtion och egoism.

– I mångt och mycket liknar det dagens samhälle, där tillvaron i flera avseenden blivit disneyfierat, som ett gigantiskt nöjesfält, säger Bogdan Szyber som tillsammans med Carina Reich speglar Las Vegas-samhället i framför allt den andra akten. Den första akten är mer avskalad och nära Bertolt Brechts idé om verfremdung – ett förhållningssätt till gestaltningen som syftar till att få åskådaren att fokusera på karaktärernas handlingar och ord, snarare än att identifiera sig med rollerna.

Förbered dig på en lika omskakande som oförglömlig operaupplevelse.

PREMIÄR 6 OKTOBER.
Föreställningen är 2 tim 50 min lång, inkl paus 30 min. Den sjungs och textas på svenska.

FAKTA 

Staden Mahagonnys uppgång och fall (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny)
Musik: Kurt Weill
Libretto: Bertolt Brecht
Svensk översättning: Linda Mallik 

KONSTNÄRLIGT TEAM:
Dirigent: Damian Iorio
Regi, scenografi, kostymdesign: Carina ReichBogdan Szyber
Ljusdesign: Ronald Salas        
Videodesign: MURKAnnie TådneCarl-Jonathan SzyberUna Boskovic
Maskdesign: Janina Rolfart
Koreograf: Disa Krossness
Kompletterande scenografi: Sara Torsson Szyber

MEDVERKANDE

Lars Cleveman – Jim Mahoney
Susanna Levonen – Leokadja Begbick
Sanna Gibbs – Jenny Hill
Fredrik Zetterström – Treenighets-Moses
Jonas Durán – Fatty, Prokuristen
Fredrik Af Klint – Jack O´Brien/ Tobby Higgins
Kosma Ranuer – Sparbössan Bill
Michael Schmidberger – Alaskawolf Joe

NorrlandsOperans kör
NorrlandsOperans Symfoniorkester 

Presentatör: Björn Granath (projektion)

Foto: Mats Bäcker

Alban Bergs ”Wozzeck” – Norrlandsoperan, Umeå

2011-12-04

”Why in the world are we here

Surely not to live in pain and fear”

John Lennon, Instant Karma

 

Vår programförklaring:

Det som framförallt slagit oss i mötet med Wozzeck är verkets täthet. Här finns inte en scen för mycket! Ett verk med femton tablåer, där allt hänger ihop i ett ödesdrama. Det är en tragedi där alla karaktärer i en obeveklig rörelse förlorar allt och går mot undergång och död. Vi känner med Marie och barnet, som om möjligt är ännu mer vanmäktiga är huvudfiguren Wozzek. Den fråga vi ställer är lever vi alla enligt ett föreskrivet ”life script” där arv och miljö har tilldelat oss roller vi inte kan ta oss ur? Där allt vi har är våra hopplösa försök att kommunicera med varandra och oss själva.

Mitt i denna fatalism hittar vi sjuk humor och samhällskritik. Och vi vill att var och en som ser vår uppsättning av Alban Bergs modernistiska mästerverk både ska drabbas av musikens skärande skönhet och kunna skratta åt rollfigurernas sprattel och åtbörder. Liksom gråta över deras totala maktlöshet.

Wozzeck är ett av 1900-talets viktigaste operaverk, ett högexpressivt psykologiskt drama som undersöker effekterna av fattigdom, klassamhället, mental instabilitet och en hel del våld, såväl uppenbart som oförlöst. Det är ett slags motgift mot den romantiska operans järngrepp om 1800-talet.

Kjell Englund, operachef, NorrlandsOperan.

Det handlar om den lilla människan som hunsas av överheten och drabbas av känslor som inte ryms i de fattigas liv. Soldaten Wozzeck lånar sig till vetenskapliga experiment för att försörja sitt barn och dess mor, Marie, som motvilligt bedrar honom med tamburmajoren. Alban Bergs musik ger de förtryckta upprättelse med brinnande humanistiskt patos. Rollerna som Wozzeck och Marie gestaltas av två av Sveriges främsta operasångare, barytonen Fredrik Zetterström och den dramatiska sopranen Susanna Levonen.
Musik: Alban Berg
Libretto: Alban Berg efter Georg Büchners drama
Dirigent: Roland Kluttig / Daniel Blendulf
Regi, kostym och scenografi: Carina Reich och Bogdan Szyber
Ljusdesign: Norunn Standal

I rollerna:
Wozzeck: Fredrik Zetterström
Wozzeck på turnén: Gabriel Suovanen
Marie: Susanna Levonen
Kaptenen: Ulrik Qvale
Doktorn: Lars Arvidson
Tamburmajoren: Anders Håkansson
Andres: Fredrik Strid
Margret: Susanna Reuter
1:e gesällen: Hans-Erik Sundström
2:e gesällen: Viktor Tågestad
Idioten: Anders Lundström
Mimare/dansare: Isabell Skarby Hay, Magnus Dovärn, Svetlana Gustavsson-Biba
Barnet: Ruben Englund, Elmer Kuisma

Operakapell: NorrlandsOperans Symfoniorkester

Föreställningarna 6, 8 och 9 oktober spelas in av Sveriges Television.

VOX – Norrlandsoperan, Umeå

2011-10-04

Verket, som vi skapar tillsammans med avgångselever från Operahögskolan i Stockholm och NorrlandsOperan, är inspirerat av den viktorianska eran och dess förtjusning i det förnuftiga och mätbara. Här ställs föreställningen om att känslor kan mätas, vägas och därmed kontrolleras i kontrast till operakonstens vokala känsloutbrott. Kan man sätta operarösten under vetenskaplig lupp, är frågan?

De tio sångarna har länge vässat sina talanger på Operahögskolan. Inför denna examensföreställning har de tillsammans med sina lärare valt ut arior, duetter och ensemblestycken som passar deras röster och personligheter. Med hjälp av Reich och Szyber sätts dessa stycken sedan in i scener som fogas samman till en konstnärlig helhet.

Originalidé, regi, scenografi Carina Reich & Bogdan Szyber / Dirigent Joakim Unander / Kostymdesign Carina Reich & Mats Lindberg / Orkester NorrlandsOperans Symfoniorkester / Kör NorrlandsOperans kör / Sångare Mathilda Ahnell, Anders Håkansson, Calle Lindén, Anneli Lindfors, Elisabeth Meyer, Rebecca Rasmussen och Maria Saedén

Mozarts Requiem – Göteborgsoperan

2011-04-14

Säsongens första dansföreställning på Stora scenen blir Mozarts Requiem. GöteborgsOperans Balett samverkar här med orkester, kör och solister. 18 dansare, 43 korister, fyra solister, en gossopran och hela orkestern bjuder på en dryg timmes möte mellan avskalat enkelt och klassisk kråsrokoko.

Mozart lyckades aldrig fullborda sitt berömda Requiem. Han skrev det på dödsbädden och tvingades avbryta mitt i den smärtfyllt vackra Lacrymosa-satsen. Verket beställdes under dunkla former av en herre som ville förbli anonym. Senare spreds ett rykte att det var döden som hade knackat på och att Mozart skrivit på sitt eget Requiem. I själva verket ville beställaren ta åt sig äran själv för ett verk tillägnat sin döda hustru. De sista satserna fullbordades av Mozarts elev Süssmayer och hela verket hålls i en dämpad, trösterik ton. Körfugor och solistkvartetter avlöser varandra och solosopranens fraser i Requiem-satsens inledning återkommer på ett gripande sätt i slutet och avrundar hela verket.

Vi har naturligtvis lagt till ytterligare musik av W.A. Mozart, som en slags ingress till denna katolska dödsmässa…

Regi, dramaturgi, scenografi och kostym: Carina Reich och Bogdan Szyber

Koreografi: Jorma Elo

Dirigent: Henrik Schaefer

Orfeus i underjorden – Folkoperan, Stockholm

2011-04-06

Vid sidan av Folkoperans operasångare medverkar akrobater/mimare och en cirkusprins. Spelet kommer att pågå såväl vertikalt som horisontellt och publiken kommer att sitta vid långbord och befinna sig mitt i spelets centrum. Tempot är högt, inte minst på grund av verkets musikaliska huvudtema Galop Infernal – den välkända can-can melodin – som jagar genom hela föreställningen. Orfeus i underjorden har premiär på Folkoperan den 2 och 3 oktober och regisseras av Carina Reich och Bogdan Szyber.

Handlingen utspelar sig på en underjordisk taverna där Eurydike äntligen ska få göra sin sångdebut. Mitt under showen dyker Orfeus upp för att hämta hem sin kärlek. Kappsprungen av sitt förflutna är Eurydikes är inte längre så säker på att hon vill bli räddad. Kärleken är skön, men det är strålkastarljuset också… För Orfeus finns bara två alternativ – att dö för kärleken eller att låta kärleken dö.

Till Orfeus i underjorden har Folkoperans salong byggts om och i stället för stolar har långbord ställts in på parketten. Publiken kommer att sitta vid långborden eller vid läktare på sidorna. Man kan alltså förvänta sig många överraskningar till hösten. Orfeus i underjorden tillhör en av de mycket få föreställningar på Folkoperans då det inte enbart sjungs på svenska! Inslag från andra språk har tagits in för att skapa en speciell stämning – franskan får sångerna att luta åt chanson-traditionen, tyskan åt Berlin-cabaret och engelskan pekar åt vaudeville, cirkus och show.

Idé, regi, kostym & scenbild: Carina Reich och Bogdan Szyber

Dialog: Peder Bjurman

Musikalisk ledning: Kerstin Nerbe

Dirigent: Kerstin Nerbe, Jonas Dominique

Ljus: Linus Fellbom

Mask och peruk: Jenny Martinpelto

 

Medverkande

Ulric Björklund / Joaquin Munoz

Elin Carlsson / Agneta Eichenholz

Thomas Lander / Ulf Lundmark

Katarina Giotas / Paula Hoffman

Christina Högman / Miriam Treichl

Staffan Jennehov / Michael Weinius

Andreas Skjönberg

Dag Andersson

Niclas Stureberg

Folkoperans kör och orkester

Dying for Love – Dansens hus, Stockholm

2011-04-04

Dying for Love blandar dödsarior från berömda operor som Madame Butterfly, Tosca, Carmen, La Traviata etc med sju operasångerskors egna öden. Operasångerskorna kommer från Portugal, är mellan 26 och 68 år gamla och berättar om sina liv, förälskelser och passioner, sina karriärer och misslyckanden. Dying for Love är en performance där nästan alla dör, som i så många operor där hjältinnorna sjunger ihjäl sig, blir knivhuggna, dränkta, slitna i stycken osv.

Idé, regi: Carina Reich, Bogdan Szyber

Manus: Carina Reich, Bogdan Szyber, de medverkande, Michael Pastore

Ljusdesign: Linus Fellbom

Musikalisk ledning: Nicholas McNair

I rollerna: Elvira Archer, Lia Altavila, Helena Afonso, Susana Teixeira, Marisa Figueira, Catherine Wrey, Liliana Bizineche

Föreställningslängd ca 75 min utan paus

Ordinarie pris 160 kr

Med stöd av Svenska Institutet, Stockholms Kulturförvaltning, Kulturrådet, Portugals ambassad, Tap Air Portugal

Dying for Love är ett beställningsverk av festivalen CAPITALS/Gulbenkian Foundation, curator Mårten Spångberg

Dying for Love – Grande Auditório/Gulbenkianstiftelsen, Lissabon, festivalen Orfeão de Leiria, Portugal

2011-04-03

Festivalen pågår mellan 12e och 28e september, och är curated av den svenske Mårten Spångberg. I den medverkar bl.a. Xavier Le Roy och Jonathan Burrows.

”DYING FOR LOVE” är ett samarbete med 7 portugisiska operasångerskor, mellan 26 och 67 år gamla. Produktionen är en blandning av berömda dödsarior från den italienska bel canto traditionen, blandat med deras egna personliga erfarenheter av att verka genom rösten som sitt uttrycksmedel.

Idé och regi: Carina Reich och Bogdan Szyber

Manus: Reich+Szyber, de medverkande samt Michael Pastore

Ljusdesign: Emma Westerberg

Musikalisk ledning: Nicholas McNair

I rollerna: Elvira Archer, Lia Altavila, Helena Afonso, Susana Teixeira, Marisa Figueira, Catherine Wrey och Liliana Bizineche

För mer info om medverkande grupper besökwww.gulbenkian.org/CAPITALS/