Koncept

Carina Reich och Bogdan Szyber har arbetat ihop med olika hybridformer inom scen- och bildkonst sedan 1983. De har ett förflutet inom performance och site-specific konst, och har skapat över 80 verk, av vilka ett urval kan beskådas under ‘Portfolio’.

Tåspetsbalett för Kungl Operan ihop med death-metalgruppen Entombed (Unreal Estate 2002), film med Jonas Åkerlund (The Hidden 1996), radioteater med Stina Nordenstam (Isens fasor 2003), dagliga Stadsritualer med tusentals deltagare över hela Sverige (Millenniumprojektet 1999) såväl som engelska barn inlagda i gelé (Visions of Earthly Paradise; London International Festival of Theater 1996), installationer med spottande skyltdockor på NK (A Perfect conversation 1998) såväl som ljudverk på sightseeingbåtar, ljusfyrar och kommunkontor (Themsen, Stockholms ström, fyren Godnatt/Karlskrona skärgård, Uddevalla kommunhus (Nattvakten 200-2001).

Operauppsättningar på bl.a. Norrlandsoperan (Wozzeck 2011, Mahagonny 2016), Folkoperan (Orfeus i underjorden 2004) samt allkonstverk på Göteborgsoperan (Mozarts Requiem 2008). Teaterproduktioner på bl.a. Malmö Stadsteater/Hipp (Demonernas port 2006), Orionteatern (Haunted Dancehall & Unknown Pleasures) samt Dramaten (Fem kända musiker döda i seriekrock 2012).

Deras senaste egna verk behandlade konstens kommersialisering såväl som känslan av skuld som väcks av gatutiggare i form av ett virtuellt företag (Tiggarlördag/Persondesign 2012) samt hämnd ur ett kvinnligt perspektiv i form av en fiktiv dokumentärfilm (Hämndens Anatomi 2015).

De är båda doktorander på Stockholms Konstnärliga Högskola.

(Tiggarlördag / Persondesign, 2012).